Venkovní mobilní matematická laboratoř


Proč matematická laboratoř?

Není tajemstvím, že matematická gramotnost, tedy praktické využití matematiky v životě, dlouhodobě upadá. Klasická matematika se postupně stává jen formálním počítáním, za kterým žáci nevidí význam. Neumí si představit, proč tomu tak je. Někteří talentovaní žáci v tom podstatu objeví, ale ostatním velmi často zůstane skryta. Svou pílí zvládnou formální počítání a tak bez problému absolvují maturitu i některé vysokoškolské obory. Je však také velká řádka těch pro které je matematika noční můrou. Proč?

Matematika přece není jenom počítání, matematika je hlavně způsob myšlení, zaměřený na řešení úkolů. Kdysi se takovému myšlení říkalo “selský rozum”. Abychom jej rozvinuli musíme dětem ukázat k čemu se matematika prakticky používá. Umožnit jim zažít sílu experimentu a objevování. Prostě si sáhnout, vidět, skládat a při tom si příklad prakticky prožít.

Matematická laboratoř umožní dětem na jednu stranu praktickou cestou přijít na řešení úkolu a na druhou stranu si v praxi vyzkoušet, co teoreticky znají.

Jak se rodila matematická laboratoř?

Prvotním záměrem bylo vymyslet 10 praktických stanovišť, kde by se skloubila matematická teorie s praxí. Např. žáci by si sami položili zámkovou dlažbu. Museli by spočítat, kolik dlažby potřebují, v jakém směru ji budou pokládat, kolik potřebují obrubníků, nebo kolik budou potřebovat písku jako podklad. To je krásná vize, ale když je 28 dětí ve třídě, nemohli by se zapojit všichni, trvalo by to dlouho a co budou dělat ostatní? 

Rozhodli jsme se proto pro jiné řešení. Vystavíme 10 mobilních stanovišť, přičemž každé stanoviště bude mít každý prvek v tolika provedeních, aby  v dané hodině mohli v malých skupinkách pracovat všichni žáci. Součástí bude i 10 přenosných stolů, na kterých budou moci skupinky pracovat. Každé stanovište bude věnované jednomu tématu. Pro každé téma bude připraveno hned několik různých pomůcek, aby tématiku mohli žáci řešit v různých prostředích.

Když jsme se pustili v červnu do práce, šlo to obtížně, ale čím více jsme se zanořovali do problematiky, přemýšleli jak a co udělat, začalo nápadů přibývat. Externí lektor nestačil zakreslovat plány a posuzovat technickou  reálnost výroby navržených pomůcek. Náhle bylo pomůcek víc, než jsme plánovali. Ale které opustit? Pokusili jsme se zrealizovat vše. V prvním výběrovém řízení se ukázalo, že za vyčleněné peníze toho chceme opravdu hodně. Trochu jsme škrtali a trochu upravovali technickou dokumentaci a hurá na druhé výběrové řízení. To vyšlo. Našli se dva odvážlivci, kteří podali nabídku. Vítězem výběrového řízení se stal pan Balažík. Zakousl se do práce a jak říkal, byla to pro něj druhá maturita. Ale sláva, na konci června je hotovo. Přes prázdniny jsme dodělali chodníky a můžeme začít venkovní laboratoř využívat. A malé překvapení – prvky laboratoře se nemusí používat jen venku. S většinou se dá pracovat i uvnitř, na chodbách nebo ve třídě.

Práce v laboratoři

Od září se pilně testuje, v laboratoři se střídá třída za třídou a když venku prší, přenáší se stanoviště do tříd. Žáci 4.-9. tříd pilotují nejen jednotlivá stanovište, ale také sady úkolů, které učitelé ke každému stanovišti připravili. Původně jich mělo být 50, ke každému stanovišti pět. Ve finále máme ve sborníku více než 200 úkolů s metodikou pro žáky i pro učitele.

A žáci? Těm se alespoň podle prvních ohlasů netradiční přístup k výce líbí. Uvidíme, jak dopadnou ve výstupním testování, které by mělo ověřit přínos v pochopení matematiky.

A co dál?

Matematickou laboratoř začleníme do výuky tak, aby navazovala na probírané učivo a na metodu prof. Hejného. Díky její mobilitě ji budeme moci využívat celý rok. Rodičům, pedagogům okolních škol a široké veřejnosti představíme laboratoř 6.11. 2014. Zájemci z jiných škol si pak mohou po domluvě s koordinátorkou matematické laboratoře Ivou Brožovičovou dohodnout  termín a vyzkoušet si své dovednosti při řešení úkolů. Den s matematikou pro veřejnost bychom rádi opakovali každý rok.

Slavnostní otevření matematické učebny a workshop

Ve čtvrtek 6. listopadu 2014 od 15:00 proběhlo slavnostní otevření mobilní matematické laboratoře, spojené s workshopem na kterém mohli pedagogové, rodiče a veřejnost vyzkoušet na jednotlivých stanovištích úlohy, které byly v rámci projektu zpracovány, vyzkoušet si vyučování podle Hejneho metody, nebo shlédnout video záznam této výuky.

Článek ze slavnostního otevření matematické laboratoře

Text: Karel Handlíř

Archivy