Metodik primární prevence sociálně patologických jevů se zaměřuje na individuální, skupinovou, třídní a celoškolní preventivní programy, které jsou u žáků školy zaměřené na předcházení zejména následujícím rizikovým jevům v chování žáků:
- záškoláctví
- šikana, rasismus, xenofobie, vandalismus
- kriminalita, delikvence
- užívání návykových látek (tabák, alkohol, omamné látky a
- psychotropní látky – dále jen „OPL“) a onemocnění HIV/AIDS a dalšími infekčními nemocemi souvisejícími s užíváním návykových látek
- závislost na politickém a náboženském extremismu
- netolismus (virtuální drogy) a patologické hráčství (gambling)
Dále na rozpoznání a zajištění včasné intervence zejména v případech:
- domácího násilí
- týrání a zneužívání dětí, včetně komerčního sexuálního zneužívání
- ohrožování mravní výchovy mládeže
- poruch přijmu potravy (mentální bulimie, mentální anorexie)