Ve světle barev

V pondělí 27. ledna proběhlo na naší škole další školní kolo biologické olympiády, v pořadí již 48. ročník. Tradičně se soutěžilo ve dvou kategoriích. Obě kategorie se mohly pyšnit silnou účastí biologických nadšenců. Cesta k úspěchu v dané kategorii vedla přes teoretickou část, tedy „testík“ znalostí a praktickou část, mezi žáky známou pod pojmem „poznávačka“.

V pondělí 27. ledna proběhlo na naší škole další školní kolo biologické olympiády, v pořadí již 48. ročník. Tradičně se soutěžilo ve dvou kategoriích: kategorie D (6. – 7.třídy) a kategorie C (8. – 9.třídy). Obě kategorie se mohly pyšnit silnou účastí biologických nadšenců. 

A jaké bylo téma aktuálního ročníku? Světlo a barvy v přírodě. Že svět není jen růžový, o tom se přesvědčil nejeden soutěžící. Příroda je plná barev a stojí za to se o tom přesvědčit na vlastní kůži.
Bohužel první příčky nemohou obsadit všichni. Cesta k úspěchu v dané kategorii vedla přes teoretickou část, tedy „testík“ znalostí a praktickou část, mezi žáky známou pod pojmem „poznávačka“. Sami můžete posoudit, že to soutěžící neměli zrovna jednoduché. Dokázali byste odpovědět na následující záludné otázky?
Kategorie 6. – 7. třídy
1. Květ kohoutku lučního je čistě červený, neodráží ultrafialovou část světla. Včela tyto květy přehlížejí, ale motýli na ně často usedají. Proč?
2. Příkladem fototaxe je:
a) pohyb krásnooček za světlem
b) zavírání květů ve večerních hodinách
c) růst stonku ke světlu
d) otáčení květenství slunečnic během dne
kategorie 8. – 9. třídy
3. Zkracování světelné části dne ovlivňuje i přezimování živočichů. Medvěd hnědý přečkává zimu v chladnějších oblastech v hlubokém spánku. Jeho teplota se sníží o 4 – 5°C, srdeční a dechová frekvence nepatrně klesne. Jedná se o pravý nebo nepravý zimní spánek?
4. Příkladem pozitivního fototropismu je:
a) pohyb sinic za světlem
b) otevírání květů v ranních hodinách
c) růst stonku za zdrojem světla
d) růst kořene od zdroje světla

Pokud Vás zajímají správné odpovědi na následující otázky, naleznete je na konci tohoto článku.
No a jak celý 48. ročník biologické olympiády dopadl? V kategorii 6. – 7. třídy změřilo své síly celkem 32 žáků.
1. místo: Veronika Studničková 6.M – postup do okresního kola
2. místo: Anna Smékalová 7.M – postup do okresního kola
3. místo: Jan Pokorný 7.B

V kategorii 8. – 9. třídy si zasoutěžilo 38 žáků.
1. místo: Johana Handlířová 8.M – postup do okresního kola
2. místo: Kristýna Lukešová 8.M – postup do okresního kola
3. místo: Benjamin Fojtík 8.M

Celkovou výsledkovou listinu všech zúčastněných si můžete prohlédnout zde.
Všem vášnivým biologům děkujeme za jejich výkony a postupujícím do okresního kola držíme palce v jejich dalším snažení v okresních kolech.

A ještě tolik očekávané správné odpovědi:
1. Včely nevnímají červenou barvu, motýli ano.
2. A
3. Nepravý zimní spánek
4. C

Za kabinet přírodopisu: Petra Divecká

Archivy